Om BULT och värdet i att träffa andra författare

Sedan två år tillbaka sitter jag med i styrelsen för BULT, författarförbundets sektion för barn- och ungdomslitteratur. Lite kortfattat kan man säga att styrelsens uppgift är att handskas med frågor som rör författare av barn- och ungdomslitteratur. Till exempel kan det handla om att arbeta för att fler barn- och ungdomsböcker ska recenseras i tidningar eller att författare ska få betalt för att framträda i skolor.

Vi anordnar också medlemsmöten där medlemmar i författarförbundet som skriver barn- och ungdomslitteratur kan komma och diskutera aktuella ämnen, till exempel ålderskategoriseringen av böcker, och anordnar även utbildningar, till exempel i hur man kan förbättra sina presentationer under författarbesök.

Styrelsen ses ett par gånger om året och förra veckan var det dags igen. Fredag-lördag var jag i Göteborg, där vi hade både ett årsmöte och ett styrelsemöte.

Att sitta med i BULT:s styrelse är väldigt roligt och givande. En bonus är att det också innebär att jag får träffa flera andra författare, vilket är extra roligt eftersom författare annars kan vara ett ganska ensamt yrke. Att träffa andra med samma intresse och arbete är väldigt värdefullt!

I min vanliga umgängeskrets är det ingen som skriver. Därför är det så roligt att få möjlighet att prata om skrivandet, att få höra hur andra människor gör när de skriver och skapar karaktärer, eller utbyta erfarenheter av författarbesök och annat. Och på samma gång är det lätt att jag känner mig malplacerad. Vad har jag här att göra bland alla dessa begåvade och duktiga människor? Efter snart 7 år är det fortfarande svårt ibland att förstå att jag är författare, jag med.

Kommentera

