Boktips: The Name of the Wind

Vindens namnHäromveckan läste jag The Name of the Wind (Vindens namn på svenska) av Patrick Rothfuss. Den handlar om en man vid namn Kvothe som berättar sin livhistoria, en historia fylld med magi, kärlek och jakt på hämnd.

A hero named Kvothe, now living under an assumed name as the humble proprietor of an inn, recounts his transformation from a magically gifted young man into the most notorious wizard, musician, thief, and assassin in his world. (Adlibris)

Ibland känns det som att jag aldrig läser nya böcker (jag är en sån person som kan läsa mina favoriter om och om igen), och som att när jag väl gör det så är det inte värt det. Det finns så mycket fantasy därute, och det är sällan jag fastnar riktigt ordentligt för något. Den här boken tyckte jag dock om! Jag tyckte särskilt om sättet den är berättad på, att huvudpersonen återberättar handlingen och under berättandets gång ger hintar om vad som ska komma. Det bygger verkligen spänning, och det kräver en skicklig författare för att kunna antyda vad som kommer och ändå lyckas överraska läsaren.

Kommentera

